Hervormde Gemeente St-Philipsland

Hulpverlening

Diaconie is afgeleid van het Griekse woord “diakonia”wat dienen of dienst betekent. Het diaconaat wil door middel van dienstbetoon de liefde van Christus zichtbaar maken. De diakenen proberen richting te geven aan de diaconale roeping van de gemeente.
Het diaconaat is gericht op de naaste, zowel dichtbij als verder weg:

Dichtbij:
Door allerlei omstandigheden (psychisch, sociaal, medisch) kunnen gemeenteleden in financiële problemen raken. Na de sociale dienst of het maatschappelijk werk zijn dan de diaken een aanspreekpunt voor u. U kunt dan contact opnemen met één van de diakenen die op deze pagina zijn genoemd. Ook als u door ziekte of handicap niet op vakantie kunt, kunnen zij een aanvraag voor u doen waardoor u alsnog op vakantie kunt.

Verder weg:
De diaconie is actief in het verstrekken van financiële bijdragen aan verschillende landelijke en wereldwijde projecten. De volgende doelen worden o.a. gesteund:

• Stichting de Hoop: hulp aan drug- en alcoholverslaafden.
  • De Herberg: tijdelijke opvang bij psychische nood.
  • Bartimeüs Blindeninstituut.
  • Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn: Opvang en begeleiding van jongeren met problemen.
  • Stichting Ondergrondse Kerk: ondersteuning vervolgde christenen wereldwijd.
  • Stichting Kuria: hulp aan terminale patiënten in Amsterdam.
  • Op Weg met de Ander: organiseert ontmoetingsdagen en vakanties voor gehandicapten.

Geldwerving:
Om al deze doelen te financieren, vraagt de diaconie een deel van uw gaven te bestemmen voor de diaconiecollecten tijdens de kerkdienst. Er zijn twee soorten collecten:
1. Doelcollecten: de predikant noemt de bestemming van deze collecte tijdens de afkondigingen.
2. Algemene collecten: deze zijn bestemd voor het plaatselijke werk van de diaconie.

Wanneer u een gift wilt overmaken naar de diaconie, kunt u dit doen door overschrijving naar bankrekeningnummer NL95RABO0362605491. Uw gift is in dat geval tevens fiscaal aftrekbaar.

Contactpersonen diaconie:
A. van Duuren (voorzitter), 06-57176639
M. van de Velde (secretaris)
vacature