Hervormde Gemeente St-Philipsland

Geldwerving

Op deze website wordt omschreven welke activiteiten er plaatsvinden binnen onze gemeente. Voor al deze activiteiten is jaarlijks ongeveer € 125.000,- nodig. Het College van Kerkrentmeesters (ook wel Kerkvoogdij genoemd) heeft als taak om dit geld bijeen te brengen. Hieronder volgt een opsomming van de inkomstenbronnen.

Actie Kerkbalans / vrijwillige bijdrage:
Deze actie, die jaarlijks in januari wordt gehouden, is de belangrijkste inkomstenbron. De belijdende leden en doopleden vanaf 18 jaar worden hiervoor benaderd. Als richtbedrag geldt € 425,-- (2024) per pastorale eenheid per jaar. Tot een pastorale eenheid worden de personen gerekend die op 1 adres wonen en lid zijn van onze gemeente. Dit kunnen zijn: man, vrouw en kinderen tot 18 jaar. Van inwonende kinderen van 18 jaar en ouder en een eigen inkomen hebben, geldt het richtbedrag voor hen afzonderlijk.

Als u lid bent, ontvangt u jaarlijks de folder waarin een verkorte begroting staat vermeld. Er zit een toezeggingsformulier bij. Hierop kunt u uw toezegging voor dat jaar vermelden. Het formulier wordt bij u opgehaald. Als alle formulieren binnen zijn, weten de kerkrentmeesters welke inkomsten zij kunnen verwachten en kunnen zij bepalen welke activiteiten wel of niet kunnen worden uitgevoerd. In de folder staat vermeld hoe u uw bijdrage kunt overmaken. Mocht u deze niet meer hebben: U kunt uw bijdrage overmaken naar het ING bankrekeningnummer  NL80INGB0000622872 t.n.v. Kerkvoogdij Herv. Gemeente Sint Philipsland.

Collecten:
Tijdens de kerkdiensten zijn er twee rondgangcollecten waarvan de eerste bestemd is voor de diaconie en de tweede voor de kerkvoogdij. De collecte heeft een diepere betekenis: We gaan er vanuit dat we van God afhankelijk zijn en dat we alles (ook onze inkomsten) uit Zijn Hand ontvangen. Een gedeelte van onze inkomsten mogen we uit dankbaarheid teruggeven aan God, in Zijn Hand geven, d.m.v. de collecte. Na de kerkdienst is er aan de uitgang van de kerk nog een doelcollecte die bestemd is voor de kerkvoogdij. Bij een doelcollecte wordt een specifiek doel aangegeven waarvoor het geld bestemd is.

Collectemunten:
Voor de collecten kunt u gebruik maken van plastic collectemunten die verkrijgbaar zijn in waarden van € 0,60 / € 1,20 / € 2,40. U kunt deze munten bestellen bij de heer de Haan middels het onderstaande bestelformulier. .

Download hier het bestelformulier voor de collectemunten munten: Bestelformulier Collectemunten

Solidariteitskas:
De belijdende leden van de gemeente ontvangen omstreeks mei van ieder jaar een acceptgiro voor de Solidariteitskas van € 15,--. Van dit bedrag moet het College van Kerkrentmeesters een vast bedrag van € 5,-- afdragen aan de landelijke Solidariteitskas en € 10,-- wordt in de eigen gemeente besteed. Uit deze landelijke Solidariteitskas worden plaatselijke gemeenten ondersteund die in financiële problemen zijn geraakt. Daarnaast wordt ondersteuning geboden aan pastoraat dat maar op bepaalde plaatsen wordt uitgevoerd, maar van belang is voor gehele breedte van de kerk, zoals dovenpastoraat, schipperspastoraat en studentenpastoraat. Ook worden regionale projecten van gemeenteopbouw uit deze kas ondersteund.

Overige bijdragen:
We ontvangen ook financiële bijdragen van:
1. De vrouwenvereniging “Rondom het Woord”.
2. De Rommelmarktcommissie.
3. Het Verjaardagsfonds.

Legaten:
Zo nu en dan ontvangt het College van Kerkrentmeesters een legaat of erfenis. Dit komt dan van een gemeentelid dat is overleden en in een testament heeft vastgelegd dat een gedeelte van de nalatenschap is bestemd voor de kerk. Veel mensen zien op tegen het maken van een testament. Begrijpelijk, omdat dit veel denkwerk, tijd, geld en niet te vergeten emoties kost. Bij een testament gaat het over de tijd dat ons leven op aarde eindigt. Ook onze visie over dood en leven, op ons bezit en nalatenschap heeft er mee te maken. Wilt u meer informatie, dan kunt u voor advies contact opnemen met een notaris.

Schenkingen:
Tijdens uw leven kunt u d.m.v. schenkingen uw kerkelijke gemeente ondersteunen. Als u dit via de notaris laat vastleggen is dit fiscaal aantrekkelijk voor u, en de kerkelijke gemeente hoeft daardoor minder successierechten af te dragen. Meer informatie kunt u bij de notaris vragen.

Fiscale aftrekbaarheid:
De Hervormde Gemeente Sint Philipsland is door de belastingdienst erkent als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat giften aan ons aftrekbaar zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting. De giften moeten wel aantoonbaar zijn vastgelegd, b.v. uw bankafschriften of de kwitanties voor de collectemunten. Gewoon geld (bankbiljetten en muntgeld) dat u tijdens de kerkdienst in de collectezak doet, is dus niet fiscaal aftrekbaar.

Contactpersonen Kerkvoogdij:

Ouderling-Kerkrentmeester P.W. van de Velde (voorzitter), tel. 0167-572571

Ouderling-Kerkrentmeester J. Voorwinden (penningmeester), tel. 06-10642140.

Kerkrentmeester J. van Dijke (secretaris), tel 0167-576013.

Bankrekeningnummer College van Kerkrentmeesters:

ING: NL80INGB0000622872